StartseiteSep2003

S. E. Herrn Mourad Bencheikh
Görschstraße 45-46
13 187 Berlin

Sie erhalten hiermit ein Schreiben an den Justizminister Ihres Landes. Er wird darin aufgefordert, Sorge zu tragen, dass der Arzt und Menschenrechtler Salaheddine Sidhoum sein Recht auf freie Meinungsäußerung wahrnehmen und Informationen über Menschenrechtsverletzungen sammeln und verbreiten kann, ohne staatliche Verfolgung fürchten zu müssen.

Sollte er wegen erkennbarer strafbaren Handlungen angeklagt werden, ist sicherzustellen, dass er einen internationalen Standards entsprechenden Prozess erhält.

Ich möchte auch Sie bitten, sich für diesen Bürger Ihres Landes in diesem Sinne einzusetzen.

Hier ist der eigentliche Brief an das betroffene Land

M. Mohammed Charfi
Ministre de la Justice
Ministère de la Justice
8 Place Bir Hakem
16030 El Biar
A l g i e r
ALGERIEN

Dear Minister,

I am writing to you on behalf of the Algerian physician and human rights defender Salaheddine Sidhoum.

It is true that Salaheddine Sidhoum has documented serious human rights abuses in Algeria committed by the security forces, by state-armed militias and armed opposition groups. But it is also true that no independent investigations have been carried out yet into the thousands of killings and "disappearances" since 1992.

Shortly before Salaheddine Sidhoum's documentation was to appear on television in France in 1994 he had to go into hiding, because his name was on an list of the "Groupe Islamique Armè" (GIA), which meant that his life was at immediate risk.

I should like to appeal to you to ensure that Salaheddine Sidhoum can exercise his right to freedom of opinion and expression, which includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

It seems that Salaheddine Sidhoum was sentenced to 20 years' imprisonment in 1997 in his absence on the charge of subversion and terrorism. However, I should like to stress that, in case Salaheddine Sidhoum should be accused of any punishable actions, legal proceedings have to comply with international standards.

Yours sincerely

Kanzlei der Botschaft der Demokratischen