StartseiteMärz2005

Vereinigten Staaten von Amerika
S. E. Herrn Daniel R. Coats
Neustädtische Kirchstr. 4-5

Hiermit übergebe ich Ihnen einen Brief an den Verteidigungsminister Ihres Landes. Die amerikanische Regierung wird darin gebeten, die richterliche Entscheidung im Fall des Salim Ahmed Hamdan auf dem Marinestützpunkt Guantánamo Bay auf Kuba als Zeichen dafür zu werten, dass sowohl in den USA als auch auf internatioaler Ebene schwere Bedenken bestehen hinsichtlich der Verfahren vor Militärkommissionen. Deshalb sollten den Gefangenen dort Prozesse gewährt werden, die internationalen Standards für faire Gerichtsverfahren entsprechen und die Verhängung der Todesstrafe ausschließen.

Ich bitte auch Sie, sich in diesem Sinne einzusetzen.

Donald Rumsfeld
Secretary of Defense
The Pentagon
Washington DC 20301

Dear Secretary of Defense,

I should like to express my concern in the case of Salim Ahmed Hamdan, who has been held in conditions of extreme isolation at the Military Base of Guantánamo Bay on Cuba since December 2003. Amnesty International regards this treatment as cruel, degrading and inhuman and as such as a grave violation of human rights.

In November 2004 Justice James Robertson as chairman declared that Salim Ahmed Hamdan could not be tried by a military commission on the grounds of the Third Geneva Convention relative to the treatment of Prisoners of War as long as he was not denied the status of a PW by a competent court. In fact, a trial by a military commission would mean to expressly bypass the normal rules of evidence and safeguards prevailing in the US criminal justice system. The decision of Justice James Robertson to stop the impending trial may give voice to the disapproval of trials before military commissions existing within the United States as well as internationally.

I write in the spirit of friendship that exists between your country and mine and would not want people to bear further resentments against the USA. So I appeal to you to abstain from all trials by military commissions planned at Guantánamo Bay. Instead, all prisoners should receive fair proceedings in compliance with internationally recognized standards also excluding the death penalty.

Yours sincerely

Kanzlei der Botschaft der