StartseiteJun2004

Juni-Brief 2004

Kanzlei der Botschaft der Russischen Föderation
Herrn Vladimir Polenov
Gesandter (Geschäftsträger a. i.)
Unter den Linden 63-65
10 117 Berlin

hiermit übergebe ich Ihnen einen Brief an den russischen Generalstaatsanwalt, in dem er aufgefordert wird, das "Verschwindenlassen" von Baschir Mutsolgow zum Gegenstand einer Untersuchung zu machen und die Verantwortlichen zu ermitteln. Ich kann nur hoffen, dass er im Falle seiner Inhaftierung menschenwürdig behandelt wird und fühle mit seiner Familie mit.

Die Menschenrechtsverletzungen, die von den russischen Truppen und regionalen Sicherheitskräften der Republiken Inguschetien und Tschetschenien verübt werden, erfüllen mich mit großer Sorge, und ich möchte auch Sie bitten, sich dafür einzusetzen, dass sie in absehbarer Zeit ein Ende finden.

Ich bitte auch Sie, diese Aktion zu unterstützen.

Anlage:

1 Kopie

Procurator General of the Russian Federation
Vladimir Ustinov
General Procuracy of the Russian Federation
UI. B. Dimitrovka 15a
103793 Moscow K-31
RUSSIAN FEDERATION

Dear Procurator General,

I am deeply concerned about the fate of Baschir Mutsolgow from Karabulak in the Republic of Ingushetia, who was last seen in December 2003 and since then has "disappeared".

On his way home the schoolteacher stopped to talk to one of his pupils when suddenly several men in camouflage suits arrived, beat the boy with their rifle butts, dragged the man to their car and drove off with him. An eye-witness asked the traffic police to stop the car, but as it had a special permit it could not be done. According to reports Baschir Mutsolgow seems to have been taken to Magas in Ingushetia for some days and after that to the military headquarters of the Russian armed forces in Khankala in Chechnya. To the present day the fate and whereabouts of Baschir Mutsolgow remain unknown to his family although they have written various letters of inquiry even to President Putin. They do not even really know why he was abducted.

I should like to urge you to initiate investigations into the "disappearance" of Baschir Mutsolgow and to trace those responsible for it. Also I hope very much that he be treated according to international humanitarian law in case of detention, which will be of greatest importance to his family.

Moreover, I should like to appeal to you to take effective measures to end human rights violations committed by Russian troops as well as regional security forces in the republics of Ingushetia and Chechnya.

Kanzlei der Botschaft der Russischen Föderation
Herrn Vladimir Polenov
Gesandter (Geschäftsträger a. i.)
Unter den Linden 63-65
10 117 Berlin